BX 1.9 gti 4ws


Deze BX heb ik bij mij op de Technische Universiteit Eindhoven gekocht. Deze BX is gebruikt voor 4 wielsturing onderzoek. Wat de verdere geschiedenis is van deze auto is weet ik niet, wel heb ik vaag gehoord dat deze ook bij TNO heeft gestaan. Ik kreeg het idee dat de auto niet vaak meer gebruikt werd, en het bleek dat hij weg mocht. Ik heb € 100 geboden en ik kon 'm meenemen. Het betreft een 1.9 gti met ongeveer 11500 km op te teller en ABS. Het is de 'vuile' versie van '86-'89 (d6a motor) zonder katalysator met 122 pk. De auto heeft voor en achter veerpoten, en achter vind de besturing plaats door de bekrachtigingscylinder, net als voor.

De auto had geen kenteken en begon aardig te roesten, ik heb daarom besloten de motor in mijn 1.6 tgi break te bouwen. Dit leek me wel interessant, en je kan er nooit dommer van worden. In de zomer van '08 heb ik de motoren uit- en ingebouwd. Het werkte vrijwel in één keer, alleen de benzinepomp bleek op een andere aansluiting te zitten, en na een paar dagen ging de inspuitcomputer kapot. Ik heb een nieuwe gehaald en toen werkte alles. Ergens heb ik nog een gti type2 interieur gevonden en deze ingebouwd. Na zo'n jaar op het plankier achter de schuur te hebben gestaan heb ik 'm in stukken geslepen en bij de oudijzer boer gebracht.

DSC00145.JPG DSC00148.jpg IMG_2504.jpg IMG_2505.jpg IMG_2506.jpg IMG_2516.jpg IMG_2517.jpg IMG_2519.jpg IMG_3136.jpg IMG_3137.jpg IMG_3138.jpg IMG_3139.jpg IMG_3140.jpg IMG_3141.jpg IMG_3148.jpg IMG_3149.jpg IMG_3151.jpg IMG_3160.jpg IMG_3198.jpg IMG_3199.jpg IMG_3200.jpg IMG_3201.jpg IMG_3202.jpg IMG_3203.jpg IMG_3204.jpg IMG_3205.jpg IMG_3206.jpg IMG_3207.jpg IMG_3210.jpg IMG_3211.jpg